превод Пламен Димитров http://kitara.horemag.net ------------------------------------------------------------------------- Основите на изграждане на соло Няколко бележки преди да започнем. Ако не сте се специализирали в техниките с bend, s|ide, pu||-off и hammer вероятно ще имате трудности с някои от въпросите дискутирани тук. Но все пак вижте за какво става дума. Да речем че имате песен изградена от три прости акорда в последователност Dm-C-Bb-C. Взeмаме Dm за ключ, в които ще изпълниме солото. По-долу е скалата на Dm: Образец 1 E---|---|---|---|-x-|-x-|---|-x-|---|-r-| B---|---|---|---|-x-|-R-|---|-x-|---|---| G---|---|---|---|-x-|---|-r-|---|---|---| D---|---|---|---|-x-|---|-x-|-x-|---|---| A---|---|---|---|-r-|---|-x-|-R-|---|---| E---|---|---|---|-x-|-x-|---|-x-|---|---| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Главното R обозначава основния тон на F мажор, а малкото r обозначава основния тон на D минор. Технически предполагам че тази скала може да се нарече и Ф мажорна скала, започваща от 3-ия тон A. Но това просто е постановка на пръстите която е удобна при свирене на соло. Така, вече имаме скала която да използваме. Забеледжете че тази скала съдържа всички ноти на акордите които се свирят: D минорна скала D-E-F-G-A-Bb-C Dm акорд D-F-A C акорд C-E-G Bb акорд Bb-D-F Сега когато свирим солото, можем да изсвирим вскяка нота от скалата и тя ще пасва с акордите от ритъма на песента. Не винаги ще звучи добре, но поне няма да звучи фалшиво. Ето още две позиции на същата скала. Образец 2 (F мажор скала) E---|---|-x-|---|-x-|-x-|---|---|---|---| B---|---|-r-|---|-x-|-R-|---|---|---|---| G---|-x-|-x-|---|-x-|---|---|---|---|---| D---|-x-|-R-|---|-x-|---|---|---|---|---| A-x-|---|-x-|---|-r-|---|---|---|---|---| E-R-|---|-x-|---|-x-|---|---|---|---|---| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Образец 3 (D минор скала) E---|---|---|(x)|---|-x-|-R-|---|-x-|---| B---|---|---|(x)|-x-|---|-x-|---|-r-|---| G---|---|---|-R-|---|-x-|---|-x-|---|---| D---|---|---|-x-|---|-r-|---|-x-|---|---| A---|---|---|-x-|---|-x-|-x-|---|---|---| E---|---|---|-r-|---|-x-|-R-|---|---|---| 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 (x) - алтернативна постановка на пръстите, в случаи че искате да останете в една позиция. Забеледжете че това е D минорната скала и че D минорната пентатонична скала се съдържа в тази скала. От тук идва и самата дума пентатоника. Ако свържете образец 1, 2 и 3 заедно и започнете от Ф, на 6-та струна първо прагче (образец 2) можете да се движите нагоре и надолу по прtстовката до 24-то прагче (ако имате такова) без да излизате от образеца. Ето така: (под формата на таблатура) E------------------------------------8-10-12--l B---------------------------5-6-8/10----------l G-------------------2/3-5-7-------------------l D-------------2-3-5---------------------------l A-------1-3-5---------------------------------l E-1-3-5---------------------------------------l E-13-12-10----------------------------13-15-17/18-l B----------13-11-10----------13-15-17-------------l G-------------------10-12-14----------------------l D-------------------------------------------------l A-------------------------------------------------l E-------------------------------------------------l E--20-18-17----------------------------18-20-22/24l B-----------20-18-17----------18-20-22------------l G--------------------19-17-19---------------------l D-------------------------------------------------l A-------------------------------------------------l E-------------------------------------------------l Опитайте да го изсвирите бавно и плавно да правите hammer на всяка възходяща нота, и pull-off на всяка низходяща, както и slide. Спрете на 20-то ако нямате повече прагчета. Сега, хубавото нещо около запомнянето на образците е че те стават за всеки ключ; просто промнете позията. Образец 1 започва от третия тон на мажорната скала. Така че стартовите позиции на 6-та струна които запомням са: C мажор/A минор чиста D мажор/B минор 2-ро прагче E мажор/C# минор 4-то прагче F мажор/D минор 5-то прагче (както в образците) G мажор/E минор 7-мо прагче A мажор/F# минор 9-то прагче Сега можем да разнообразим нашето соло, като използваме образците, по този начин: Dm E-----5-6-8-6-5---5-------l-8-----5--8-----5-8-10-l B----6---------8-6--8-6-5-l--6---6----6---6-------l G---7---------------------l---5-7------5-7--------l D-------------------------l-----------------------l A-------------------------l-----------------------l E-------------------------l-----------------------l E---------------------------5---5-6-5-6-8-6-8/10--l B----------5--5-6-5-6-8-6-8---8-------------------l G----7-5-7--7-------------------------------------l D-------------------------------------------------l A-------------------------------------------------l E-------------------------------------------------l Разработете свои образец при които ще ви е най-удобно. След това го свирете хиляди пъти. Изсвирете скалите на всеки ключ.