написано от Scott Fritzinger, scottf@scs.unr.edu... Всички права запазени превод Евгений Василев evasilev@yahoo.com http://kitara.horemag.net ------------------------------------------------------------------------- вариации на акорди с баре- (за тези които са прочели урокът за акорди с баре или тези, които имат основна идея за акордите с баре... :) ) видях много въпроси по нюзгрупите за тези add2, sus4, add7 и.т.н акорди... такааа... **"sus" акорди- единствената разлика между мажорните акорди и тези е че 3-та нота от акорда е заменена от нотата която е отбелязана след "sus".. "sus4"- ето акордите E и Esus4: E Esus4 e 0 0 b 0 0 g 1 2 <--- 3та е заместена от 4та! d 2 2 a 2 2 E 0 0 единствената разлика е на 3-та струна... третата нота на мажорната скала е заменена от 4-тата... (просто вместо да я свирите на 1-во прагче я преместете на 2-ро)... сега можете да местте тази форма по грифа, точно както акордите с баре! да речем искате да исвирите акорда Gsus4... преместете тази форма до 3-то прагче! :) може да използвате това и с акордите с A форма... ето A и Asus4: A Asus4 e 0 0 b 2 3 <---- 3-то заместено от 4-то!! g 2 2 d 2 2 a 0 0 E x x тук втората струна носи 3-тата нота на A акорда, така че просто преместете нагоре с едно прагче и "wah-la!" или както там се казва :P ) местете тази форма по грифа, и ще получите още sus4 акорди! например: Dsus4 e 5 b 8 g 7 d 7 a 5 E x "sus2"- ще обясня sus2 акордите със A форма защо не знам лесен начин за хващане на sus2 с E форма което да не изисква разтягане през 4 прагчета (което е трудно за начинаещите китаристи)... така че... Asus2 формата просто замества 3-та с 2-ра нота в мажорната скала... A Asus2 e 0 0 b 2 0 <---- 3-та заместена от 2ра! g 2 2 d 2 2 a 0 0 E x x може да местите тази форма по грифа... така че това е Csus2: Csus2 e 3 b 3 g 5 d 5 a 3 E x "add9" тези са почти същите като sus акордите, но вместо да за заместите 3-та нота с 2-ра, замествате основната с 9-та (което е 2-та понеже 8-та е същата като основната).. но почакайте.. вие не замествате най-ниската основна нота с 2-та, защото това ще е акорд с наклонена черна (/) (следващата част обяснява наколонените черти)... както и да е, ето го и примера... ще използваме E формата.. E Eadd9 e 0 2 <--- заместете основната с 9та b 0 0 g 1 1 d 2 2 a 2 2 E 0 0 и можете да движите това по грифа... Aadd9 е така (същата концепция): A Aadd2 e 0 0 b 2 2 g 2 4 <--- основата заместена от 9та d 2 2 a 0 0 E x x "наклонена черта (/)"- на хартия това изглежда доста сложно, но всъщност не е.. да речем че имате C/G (доста общо)... какво означава това:: C/G акорда който да хванете-----^ ^----- басовата нота която да изсвирите значи хващате акорда C, но правите басовата нота G.. (басовата нота е най-ниската основна нота от акорда)... така че.. C/G e 0 --, b 1 \ g 0 >--- стандартен C мажор d 2 / a 3 --' E 3 <------- "G" се свири като басова нота друг пример: C/B e 0 --, b 1 \____стандартен C мажор g 0 / d 2 --' a 2 <--- басовата нота заместена от B E x в този пример, тъй като не искаме да стигаме до 7-мо пррагче на 6-та струна за да изсвирим B (това ще е голямо разтягане) ние отиваме не 5-та струна и свирим B там.. така ние заместваме басовата основна нота на C мажорният акорд с B.. още примери : G G/F# G/E D/F# e 3 3 3 3 b 0 0 0 3 g 0 0 0 2 d 0 0 0 0 a 2 2 2 0 E 3 2 0 2 <--- това са нотите които се различават от мажорните акорди *******(опитайте се да изсвирите G G/F# и G/E един след друг... този ефект се нарича "BASS RUN" {Б.пр това вече не знам как се превежда} и се използва широко в блуса и от Oasis.. :) сега вече няма защо да си търсите басист... хехе... само се шегувам.. :) ) можете да използвате акорди с баре и за тези акорди!... доста е лесно! :) ето D и D/A D D/A e 5 5 b 7 7 g 7 7 d 7 7 a 5 5 E x 5 <--- "A" изменя долната част на акорда друг пример: F F/E e 1 1 b 1 1 g 2 2 d 3 3 a 3 3 E 1 0 <--- басовото F е заместено от E ... забавлявайте се и продължавайте да дрънкате... както обикновенно пишете ми ако имате някакви въпроси.. (scottf@scs.unr.edu)